1257527634_img-d41d8cd98f00b204e9800998e


Ennen vanhaan kun pyhimyksille vielä oli enemmän käyttöä, oli jokaisella kylällä oma suojelupyhimyksensä, joskus useampikin.  Paikallisella puhekielellä pyhimys, pyhä mies,  kääntyy sanalla Sidi, joka lisättiin nimen eteen. Kuvassa on Annaban kuuluisimman pyhimyksen Sidi Brahimin mausoleumi, joka sittemmin on kasvanut moskeijaksi. Se toivottaa kaupunkiin tulevat tervetulleeksi sisääntulotien varrella ja paikallisen uskomuksen mukaan toteuttaa  tulijan toivomuksen, jos hän on sellaisen huomannut ohikulkeissaan tehdä.

Sidi Brahim ben Toumi oli heimopäällikkö, joka 1500-luvulla puolusti rohkeasti kaupunkiaan vihollisen miehitystä vastaan, mutta hävisi taistelun ja vetäytyi erakoksi telttaan kaupungin muurien ulkopuolelle, missä keskittyi uskonnon mystiikkaan ja laupeudentöihin. Kuoltuaan hänet haudattiin samalle paikalle, ja kerrotaan että eräs tunisialainen prinssi kävi rukoilemassa hänen haudallaan ja esittämässä toiveitaan, jotka sittemmin toteutuivat. Kiitokseksi prinssi rakennutti paikalle mausoleumin 1625.  

Näistä pyhistä miehistä käytettiin yleisesti nimitystä marabu, joilla Pohjois-Afrikassa tarkoitettiin alunperin sufilaisen mystisen islamin opettajia, ei siis noitia kuten muualla Afrikassa. Marabut elivät yleensä erakkoina, noudattivat askeettista elämäntapaa, antoivat uskonnon opetusta, toimivat selvittelijöinä riidoissa ja jakoivat neuvoja elämän eri tilanteissa. He omistivat elämänsä Jumalalle, heitä ei siis palvottu vaan he opettivat ihmisiä palvomaan Jumalaa. Heidät hautapaikoilleen rakennettiin yleensä pieni kupolimainen mausoleumi. 

Kansan parissa marabut miellettiin ihmeitä tekeviksi miehiksi ja marabutismi sekottui perinteisiin,  sai monia pakanallisiakin piirteitä. Heidän hautapaikoistaan tuli myyttisiä paikkoja, joilla käytiin esittämässä toiveita, pyytämässä apua sairauteen tai muihin ongelmiin, kiittämässä toiveiden toteutumisesta.

1257527834_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

RICHARD MUELLER (Tschirnitz/Boehmen 28.7.1874 - 7.5.1954 Dresden)
Marabu und Masken Radierung in Sepia.Breitrandig.In der Platte signiert und datiert 1915.
In Bleistift signiert und bezeichnet Expl. 10/11

Vaikka  Algeriassa marabutismi onkin islamin mukaan pakanalliseksi katsottu, on sitä yhä olemassa eri muodoissa. Varsinkin vanhemman väen keskuudessa uskotaan varmuuden vuoksi myös marabuiden voimaan. Hautakivillä käydään edelleenkin tekemässä toiveita ja kiitosjuhlia järjestetään. On myös eläviä, itseään marabuksi nimittäviä, joiden luona käydään kysymässä neuvoa, usein heiltä saa mukaansa talismanin, parantavia yrttejä, paperille kirjoitettuja Koraanin lauseita, toivoa. Jotkut heistä ovat enemmän noituuteen taipuvaisia ja kirjoittavat reseptejä pahaa silmää vastaan tai sen langettamiseksi, huonoon tai hyvään onneen, miten saada mies tai päästä hänestä eroon.. etc..etc.  

Annaban ympäristössä näkee lukuisia entisten marabuiden mausoleumilla merkittyjä hautoja, jotka edelleenkin toimivat kulttipaikkoina. Sidi Ahmed Lemqatin mausoleumi on yksi majakkaniemen kukkuloilla olevista. Muistuttaa arkkitehtuuriltaan iglua. Ovelta aukeaa näkymä Annaban lahdelle. Ei hassumpi paikka mietiskellä.

1257527477_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

 

JATKUU....