1372149.jpg

Tämä ei onneksi ole kaatopaikka vaan teollisuusalueella sijaitseva metalliromuvuori.  Ainoa jäte, jota ei Algeriassa löydy luontoon levitettynä. Syy on tietenkin sen rahallisessa arvossa, metalliromu on  tärkeä vientituote, kohdemaina Intia, Kreikka, Turkki, Italia, ja Espanja.  Annaba on maan vientitilastoissa ykkönen jo senkin takia että kaupungissa on suuri terästehdas, josta jätettä kertyy tonneittain. Kakkua on jakamassa useampi vientiyritys ja kaikille riittää särpimiä kakun päälle. Romusta onkin tullut työttömien nuorten intohimoinen keräilykohde, pitävät kaupungin puhtaana ja ansaitsevat elintärkeät pennosensa. Hienoa, keksisipä joku kerätä muovipussejakin.  Siisteys on siis se positiivinen puoli.  
Negatiivinen seuraa. Missä raha liikkuu, liikkuu myös mafia ja pimeä kauppa, laiton myynti ja laiton hankinta. Nyt keräilyn himo on jo mennyt niin pitkälle, että kaikki vastaan tuleva kelpaa: liikennemerkit, mainoskyltit, metalliaidat ja ikkunaristikot, kupariset vesiputket, sähkö- ja puhelinjohdot, kokonaiset lyhtypylväät ja sähkötolpatkin. Rakennuksilta lähtevät raudoitukset ja onpa valmiiksi valettuja pylväitäkin kaadettu. Erittäin haluttuja ovat ratakiskot ja viemärien kannet. Yhdellä valurautaisella viemärin kannella tienaa helposti 9 000-15 000 dinaaria. Kannattavaa maassa, missä  kuukauden minimipalkka on 10 000 dinaaria (100 €). Ratakiskolla saa jo lomarahatkin päälle, kuormallisella voi jo jäädä varhaiseläkkeelle.
Sähkö-, vesi- ja puhelinlaitokset ovat ruvenneet laskuttamaan hävikkejään kansalaisilta. Ei riitä että istumme iltaa kynttilänvalossa ja kuuntelemme torakoitten juoksua kuivissa vesiputkissa, puhelin mykkänä (ilman internet-yhteyksiä), ei riitä, pitää maksaa siitä vielä ylimääräistä voroveroakin. Kadutkin ovat niin täynnä kannettomia reikiä, että vain tarkkanäköiset selviävät, pimeällä vain hyväonniset. Hissuksiin siirrytäänkin viemäreissä betonisiin kansilaattoihin. Hyvin hissuksiin, pitäähän ne valaakin ensin. Toivottavasti kukaan ei keksi niille keräilykäyttöä.

"Rautaromun" salakuljetuksesta on muuten tullut myös kannattava business. Muun muassa varastettuja betoniraudoituksia, niin uusia kuin vanhoja, kuljetetaan autolasteittain rajan yli Tunisian puolelle, jossa kysyntä on kova hintojen halpuuden vuoksi. Toivottavasti kuvassa ollaan sentään rehellisellä asialla enkä ole napannut vahingossa mitään mafialiikennettä... muuten saatan joku päivä joutua valetuksi rautojen kera betoniin. Hmm.. ehkä täältä löytyisi myös kadonneet puhelinjohtoni.

1372151.jpg
--