Légendes finlandaises on ranskannos italialaisen Elena Primicerion kirjasta Il Kalevala; Finlandia terra di eroi,  joka puolestaan on lyhennetty proosaversio italialaisen runoilija Cocchin kääntämästä alkuperäisestä Kalevalasta. Primicerion Kalevala sisältää 18 lapsillekin sopivaa tarinaa, ne Kalevalan tärkeimmät tapahtumat. Kuvitus on upea, useamman taiteilijan tekemä. Omassa kirjassani on mukana myös paljon  omien  lasteni 'taidetta', sitä en kuvannut. Skannasin muutaman siistimmän sivun ja kokosin kollaasiksi päivän kunniaksi.

Algeriassa ei ole kansalliseeposta. Tarinoita on kyllä aina kerrottu, myytit ovat siirtyneet sukupolvilta toisille suullisesti, välillä sekoittuneet kulloistenkin valloittajien uskomuksiin. Jokaisella heimolla oli omat tarinansa, jokaisella paikkakunnalla omat legendansa, usein jonkin erityisen paikan syntyyn liittyviä uskomuksia, näitä on tallennettu hyvin vähän kirjoihin. Parhaimmat tallenteet uskomuksista on kaiverrettu koruihin. Joka osaa lukea symboleita, osaa lukea ihmiskunnan historiaa esihistoriallisista ajoista näihin päiviin asti.

Algerian alkuperäiskansan berberien korut ovat hopeaa ja pronssia. Niillä on paljon yhteistä Kalevala-korujen kanssa, olen löytänyt muutaman aivan samanlaisenkin riipuksen. Se ei sinällään ole ihme, sillä Kalevala-korujen mallistot ovat usein peräisin viikinkien itäisiltä kaupparetkiltä, 800-900 –luvuilla kävivät ahkeraan Pohjois-Afrikassakin. Jotkut jopa uskovat, että Algerian vaaleat ja sinisilmäiset berberit olisivat viikinkien jälkeläisiä.  Todellisuudessa berberien, vaaleiden tai tummien, alkuperää ei näihin päiviin mennessä ole pystytty varmuudella selvittämään.


Kuvat kirjasta Abzim; parures et bijoux des femmes d’Algerie. 1984.Wassyla Tamzali